داستان هابیل و قابیل به روایت قران کریم بخوان بر ایشان به راستی ، بی فزون و کاستی ، قصه ی دو پسر آدم : قابیل و هابیل . چون هر دو قربان کردند به نام مَلِک جلیل : قابیل به بندی از کشت خویش و هابیل را گوسفندی از رمه خویش ، فربه و گران مایه .پذیرفته شد از یکی از ایشان و آن هابیل بود و پذیرفته نشد از آن دیگری و آن قابیل بود . گفت قابیل : هر اینه بِکُشَمَت ای هابیل ! تا مردان چون ما را بینند نگویند که این یکی ان است که قربانی وی مقبول شده است و ان دیگری ان است که قربان ان مردود شده است ، و وی مخذ ول شده است . هابیل گفت : خدای تعالی قربان کسی را پذیرد که او راه تقوا گیرد .{ماىده:27 } اگر تو دست دراز کنی به من تا بکشی مرا ، من باری به تو دست دراز نکنم تا بکشم تورا ؛ چه، من میترسم از خدامند تعالی که عالم را آفریدگار ، وی است و عالم و عالمیان را پروردگار ، وی است .{ماىده :28 } من می خواهم تا تو بهگناه من و گناه مخالفت خود به سوی خدا باز گردی تا از اهل اتش جهنم شوی ، وان اتش جزای ستمکاران است {ماىده : 29 } ان گاه ،پس از این گفت و گو هوای نفس قابیل اورا به کشتن برادرش ترغیب کرد و وی او را به قتل رساند و بدین سبب از زیان کاران گردید{ماىده :30 } ان گاه خداوند کلاغی را بر انگیخت که زمین رابه چنگال گود میکرد ، تا به او نشان دهد که چگونه مرده برادرش را زیر خاک پنهان کند قابیل گفت " وای بر من ! ایا من عاجز تر از انم که مانند این کلاغ باشم تا جسد برادرم را زیر خاک پنهان کنم ؟!" پس او از این کار سخت پشیمان گردید {ماىده :31 }
نکته های قرانی داستان هابیل وقابیل
1. ملاک پذیرش اعمال ، تقواست .{ماىده "27 } 2. تقوا و خدا پرستی ، عامل باز دارنده از گناه در حساس ترین حالت هاست . {ماىده "28 } 3. انحراف های بشر، بیشتر از ناحیهی نفس پرستی و نفع پرستی است . 4. هابیل مردی با صفا و فداکار ، و قابیل مردی تاریک دل ، بخیل و حسود بود . در نتیجه ، انحراف ها و تبه کاری ها به صورت تدریجی در انسان نفوذ می کند ، نه به صورت دفعی . برای مثال ، برای الوده شدن جوان به مواد مخدر، مواردی وجود دارد که سر انجام به صورت یک معتاد سخت و بی نوا در می اید 5. اصل ، تقرب به خداوند است ، نه قربانی ؛ قربانی هر چه می خواهد باشد .{ماىده " 27 } 6. در پذیرفتن یا نپذیرفتن عمل نزد خداوند ، انگیزه ، روحیه و خصلت ها مؤثر ند . 7. ثواب ، فقط به اعتبار ظاهر عمل نیست ، بلکه انچه اساس است ، نیت و انگیزه عمل است. 8. خدای سبحان در ان روز ، کلاغی را فرستاد تا به بشر چیز هایی را بیا موزد .پس معلم بشر ، خدای تعالی است و سر نخ همه ی امور در دست اوست . 9. انسان همواره در حال اموختن باشد گر چه از حیوانات . پس اصل اموختن و. یاد گیری است از هر کسی و هر کجا باشد . 10. حسد ،مرز خانواده و عواطف خویشاوندی را در هم می شکند. با توجه به این که حسادت قابیل ، سبب نادیده گرفتن عاطفه برادری اش با هابیل شد . 11. انگیزه بسیاری از خلاف کاری ها مسىله حسد ، چهقدر ناگوار است که حتی به خاطر ان ، برادر دست به خون برادر می الاید . 12. جنگ میان حق و باطل و ستم گری ، در طول تاریخ بوده است .
|