ملکوت
نوشته شده در تاريخ برچسب:تاریخی, توسط یک دوست |

سیف الله زاده' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره 'تاثیر انقلاب اسلامی در جامعه مسلمانان شوروی سابق' با بیان آنكه 'قبل از انقلاب اسلامی هر تحول و دگرگونی در كشورهای عربی و یا آسیایی به انقلاب اكتبر ربط داده می شد'، گفت: در زمان شوروی سابق و در زمانی كه زیر یوغ كمونیسم در دانشگاه تحصیل می كردم، نام انواع انقلاب ها از جمله بورژوازی، سرمایه داری، اكتبر و غیره را به جز انقلاب اسلامی شنیده بودم.

وی ادامه داد: سردمداران شوروی سابق چنان بر ادعاهای خود مبنی بر تاثیر انقلاب اكتبر بر تحولات دیگر جوامع اعتقاد داشتند كه حتی تمام تجارب و دكترین این انقلاب را در علوم آموزشی خود در دانشگاههای مختلف تدریس می كردند.

وی گفت: شنیدن مفهوم انقلاب اسلامی در شرایط آن روز جامعه شوروی سابق خیلی نادر و تا حد زیادی هم نامفهوم بود زیرا برای مسلمانان شوروی سابق قابل هضم و باور نبود كه در كشور ایران كه در نزدیكی آنها قرار دارد، انقلابی با ریشه اسلامی در حال وقوع است.

این كارشناس امور سیاسی با بیان آنكه 'در دوران شوروی سابق تلاش می شد ماهیت اسلامی بودن این انقلاب برملا نشود'، تصریح كرد: البته اقرار كردن به ماهیت اسلامی انقلاب ایران تنها تا قبل از بروز نشان های دگرگونی در شوروی عملی بود اما بعد از آن دیگر قابل پنهان كردن نبود و این امر برملا شد.

سیف الله زاده گفت: پس از آنكه دگرگونی ها در شوروی سابق نیز تحت عنوان بازسازی و نشانه های تحول فكری در جامعه آن روز شوروی ظهور پیدا كرد ناگزیر اقرار كردند كه در ایران انقلابی براساس آیین اسلامی شكل گرفته، انقلابی كه حتی تحلیل و پیش بینی چنین رخدادی در دهه های 80 و 90 میلادی شوروی غیرممكن بود.

وی اظهار داشت: بعد از آن بود كه جامعه مسلمانان شوروی سابق متوجه شدند نظام برخاسته از انقلاب اسلامی هم می تواند نظامی اسلامی باشد، به آن معنی كه اكثر قریب به اتفاق مردم مسلمان ایران رای به ایجاد یك دولت اسلامی داده اند.

سخنگوی حزب نهضت اسلامی تاجیكستان افزود: با این تعاریف و توضیحات می توان گفت پیروزی انقلاب اسلامی ایران نه تنها بر بیداری مسلمانان اتحاد جماهیر شوروی بلكه در بیداری جهان اسلام نقش اساسی داشته است.

وی ادامه داد: مردم ایران توانستند با وحدت و یكپارچگی، انقلابی را بنا نهند كه بعدها چراغ راه دیگر انقلابیون و آزادیخواهان جهان شود.

سیف الله زاده با بیان آنكه تاثیر هر دگوگونی در شرایط و موقعیت های مختلف با یكدیگر متفاوت است، تصریح كرد: هر تحولی تاثیرات خاص خود را بر افكار، روند و امور زندگی یك جامعه دارد منتهی این تاثیرات در یك جا كمتر و در جای دیگر بیشتر است.

سیف الله زاده افزود: اكنون وقتی به تحولات جهان عرب بخصوص مسلمانان شمال آفریقا و شرق نزدیك و یا خاورمیانه و دیگر تحولات در حال وقوع در دیگر نقاط جهان می اندیشیم، باز به نقش انقلاب اسلامی در بروز این رخدادها بازمی گردیم.

وی گفت: به هر حال تحولاتی در كشورهای عربی با الهام از انقلاب اسلامی ایران رخ داد و اكنون انقلابیان در حال برپایی دولت های دلخواه خود، متناسب با سیاست ها و برنامه های مورد نظر جوامعشان، هستند.

این كارشناس مسائل سیاسی گفت: شورای انقلابی كشورهای شمال آفریقا با وجود فشارهایی كه از سوی آمریكا و دیگر غربی ها بلحاظ برگرفتن ماهیت اسلامی انقلاب ایران در تشكیل دولت های جدیدشان تحت فشار هستند، همچنان برای تحقق اهداف خود تلاش می كنند.

سیف الله زاده ابراز امیدواری كرد كه انقلاب اسلامی ایران همچنان بعنوان یك الگو و مدل مطلوب در شیوه های ترویج آزادیخواهی، بتواند عامل بیداری و هشیاری دیگر ملل جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان باشد.

آساق**1558**1479

انتهای خبر /


.: Weblog Themes By LoxBlog :.